تاریخچه یخچال چیست
تاریخچه یخچال چیست و نخستین تولیدکننده آن که بود

تاریخچه یخچال چیست

و نخستین تولیدکننده آن که بود ؟

 

یخچال چیست؟

دستگاهی متشکل از یک سرد کننده یک عایق حرارتی و سازوکاری به منظور انتقال گرما از فضای داخلی به محفظه ی بیرونی است

یخچال در یک فضای بسته گرمای مواد غذایی را گرفته و دمای آن ها را کاهش می دهد. این کار توسط تبخیر مایع انجام شده و درنهایت گرما

توسط یخچال جذب می شود. سرد کننده ی مورد استفاده در یخچال در دمایی بسیار پایین بخار شده و دمای فضای داخلی را به دمای انجماد می رساند.

 

کاربرد یخچال :

به منظور خنک نگه داشتن مواد فاسد شدنی از جمله مواد غذایی، داروها و … از یخچال استفاده می شود.

 

تاریخچه پیدایش یخچال :

ابن سینا دانشمند ایرانی در قرن یازدهم میلادی موفق به اختراع مبرد شد. از مبرد به منظور چگالش پیوند بخارهای آروماتیک استفاده می شود. ابن سینا مبرد را برای تقطیر بخار مورد استفاده قرار داد. پس از آن در سال ۱۷۴۸ اولین یخچال مصنوعی توسط ویلیام کولین در دانشگاه گلاسگو معرفی شد.

تقطیر چیست؟ فرایندی است که برای جداسازی مواد و همچنین هوا انجام می شود.

نخستین یخچال در جهان :

اولین یخچال دنیا در سال ۱۷۴۸ میلادی به دست ویلیام کولین در دانشگاه گلاسکو رونمایی شد. این یخچال سازوکاری بسیار ساده داشت که باعث شد دانشمندان دیگری برای ساخت یخچال وارد عمل شوند که نتیجه مثبت آن چند سال بعد به وسیله آزمایشات متنوع و پیشرفت تکنولوژی، دانشمند آمریکایی به اسم “الیور ایوانس” یخچالی ساخت که بسیار پیشرفته تر از نوع اولیه بود که به همین دلیل الیور ایوانس را پدر یخچال فشرده می نامند.

 

تحولات یخچال در گذر زمان
تحولات یخچال در گذر زمان

 

طرح اولیه

اولیور اوانز در سال ۱۸۰۵ میلادی نخستین یخچال را اختراع کرد بنابراین مخترع یخچال الیور اوانز است. در سال ۱۸۳۴ جاکوب پرکینز نخستین یخچال مورد استفاده را با استفاده از چرخه تراکم گاز اتر را اختراع کرد یخچال های امروزی در واقع نمونه های پیشرفته و تکامل یافته ی اختراع دکتر جان کوری هستند. در سال ۱۸۴۱ میلادی نخستین یخساز مکانیکی توسط دکتر جان کوری ابداع و تولید شد.

 

ورود یخچال به ایران

۴۵ سال پس از تولید نخستین یخچال در جهان یعنی سال ۱۹۶۰ میلادی مصادف با ۱۳۳۹ شمسی نخستین یخچال توسط وزارت صنایع ایران وارد کشورمان شد. راه اندازی نخستین خط تولید یخچال درایران در سال ۱۳۴۳ انجام شد یعنی ۴ سال پس از ورود نخستین یخچال به کشورمان.

نخستین کارخانه ایران

کارخانه فیلور با نامی ترکیبی از دو کمپانی فیلکوی آمریکا و هوور انگلیس توانست نخستین یخچال های برقی را با استفاده از مونتاژ قطعات وارد بازار ایران کند. پس از آن کارخانه های متعدد لوازم خانگی خط تولید یخچال را راه اندازی کردند. در حال حاضر بیش از ۲۵۰ واحد صنعتی در زمینه ی تولید یخچال و فریزر در ایران فعالیت دارند.

 

از جمله برند های معتبری که در زمینه تولید یخچال فریزرها می باشند می توان به :

 

برند های آسیایی: سامسونگ، ال جی، ناسیونال، هیتاچی ،الکترواستیل، امرسان، اسنوا، جنرال استیل

 

برند های آمریکایی: جنرال الکتریک(GE) ،پروفایل، فریجیدر، ویرپول، وستنگ_هاوس، آدمیرال،الکترولوکس، وایت_هاوس، مابه،کنمور،آمانا

 

برند های اروپایی: بوش، زیمنس، بکو، آرچلیک، آاگ(AEG)، گرنیه، میله، نف، ایندزیت، کنوود، آریستون، بلومبرگ، دوو، بهی، باگنشت، کنمور

اشاره کرد .