انلود رایگان اموزش تعمیرات ماشین لباسشویی
اجزا مهم لباسشویی نیمه اتوماتیک سطلی به همراه آموزش سرویس و نگهداری ماشین لباسشویی سطلی

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

انلود رایگان اموزش تعمیرات ماشین لباسشویی
سرویس و نگهداری لباسشویی سطلی

ماشین های لباسشویی

ماشین های لباسشویی با خصوصیات و طرح های مختلفی تولید می شوند و تولید کنندگان ماشین های لباسشویی با تغییر مداوم اشکال و اجزاء لباسشویی ها سعی دارند از هر نظر تولیدات خود را کاملتر نمایند. به عنوان مثال، قبلا تایمر لباسشویی های اتوماتیک ترکیبی مکانیکی داشت به این شکل که یک موتور الکتریکی کوچک محوری را به گردش در می آورد و این محور توپی پلاستیکی بخصوصی را با خود می چرخاند. شکل خاص و زائدهای تعبیه شده بر روی این توپی به هنگام گردش کنتاکت ها را مرتبا باز و یا بسته می کرد و به این شکل اجزاء ماشین در حین گردش توپی تایمر، اعمالی مانند آبگیری، چرخش موتور تخلیه آب، داغ نمودن آب و …انجام می داد. اما بسیاری از ماشین های جدید، دارای تایمر الکترونیکی بوده و همه اعمال مذکور توسط قطعاتی چون ترانزیستور، تریستور و IC، انجام می شود.

انواع ماشین های لباسشویی

در حال حاضر ماشین های موجود در بازار به دو شکل اتوماتیک و نیمه اتوماتیک بوده و نوع نیمه اتوماتیک نیز به دو صورت دو قلو (قسمت شستشوی لباس به قسمت خشک کن لباس ) و نوع ساده (سطلی ) در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد.

اجزاء لباسشویی نیمه اتوماتیک سطلی ساده :

چون علاوه بر انرژی الکتریکی نیروی انسانی نیز در به پایان رسیدن عملکرد ماشین دخالت دارد این لباسشویی ها را نیمه اتوماتیک می نامند.

· بدنه : از فلز که معمولا” روی آن را به منظور جلوگیری از اکسیده شدن لعاب کاری می کنند.

· تایمر : کلید اتوماتیک زمانی است که پس از زمان مشخص شده توسط مصرف کننده برق اصلی مدار را قطع می کند. تایمر در لباسشویی های نیمه اتوماتیک از نوع مکانیکی است یعنی با حرکت ولوم یک فنر مخصوص جمع شده و بتدریج باز می شود . مدتی طول می کشد تا فنر جمع شده باز شود، در واقع زمان انجام کار تایمر است و ماشین در این مدت لباس ها را خواهد شست.

انواع دیگر تایمر عبارتند از : ۱-تایمر بادی ۲- تایمر الکترونیکی ۳- تایمر موتوری که در لباسشویی ها کاربرد چندانی ندارند.

· موتور شستشو: این موتور از نوع آسنکرون با راه انداز خازنی است. البته اکثر موتورهای به کار گرفته شده در لباسشویی های سطلی ساده بگونه ای طراحی شده اند که قسمت راه انداز موتور (سیم پیچ استارت +خازن راه انداز ) در تمام زمان کار موتور در مدار می ماند.

· نگهدارنده موتور: این قطعه معمولا از جنس کائوچو ساخته شده و در کف لباسشویی زیر پروانه قرار دارد. و موتور آسنکرون به توسط پیچ های نمره ۵ و معولا به تعداد ۶ عدد از زیر دیگ مخصوص شستشو به نگهدارنده موتور بسته می شود. در بعضی از ماشین ها که موتور توسط تسمه پروانه reveinir ،پروانه را می چرخاند قطعه ای فلزی به بدنه جوش داده شده و موتور روی آن پیچ می گردد.

· پروانه شستشو: پروانه معمولا از جنس کائوچو بوده و بر روی محور موتور بسته می شود. با چرخش محور پروانه نیز به گردش در آمده و لباس و آب را درون مخزن شستشو جابجا می کند.

· المنت : المنت لباسشویی سطلی مشابه المنت آب گرمکن برقی است یعنی مجموعه سیم کرم نیکل که داخل خاک چینی و یا سرامیک نسوز قرار گرفته و بر رویش محافظ فولادی قرار داده اند تا از نفوذ آب و رطوبت به المنت ممانعت به عمل آید.

· کلید لامپ دار المنت : این کلید دارای سه کنتاکت است دو کنتاکت به ورودی و خروجی فاز مرتبط است و کنتاکت سوم مربوط به نول لامپ داخل کلید است.

سرویس و نگهداری لباسشویی سطلی :

1. لباسشویی های سطلی را حتما به سیم ارت مجهز نمایید.

2. استفاده از پودر های مخصوص ماشین لباسشویی در انواع نیمه اتوماتیک ضرورتی ندارد و پودر های یاد شده تنها مختص ماشین های اتوماتیک هستند. بنابر این در به کار گیری ماشین های نیمه اتوماتیک می توانید از پودر های لباسشویی معمولی نیز استفاده نمایید.

3. تایمر لباسشویی های سطلی در انواع ۱۵ و ۳۰ دقیقه ای به بازار ارائه شده اند که در هر دو نوع انتخاب زمان شستشو، متناسب با کثیف بودن لباس است و بر خلاف تصور بعضی از مصرف کنندگان ضرورتی در بکار گیری تمام زمان تایمر وجود ندارد به عنوان مثال می توان در نوع تایمر ۳۰ دقیقه ای ، تایمر را به اندازه ۵ دقیقه بکار گرفت.

4. مقدار لباس و آب را همواره كم انتخاب نمایید تا عمر مفید ماشین افزایش یابد.

5. در صورت چرک بودن لباس پس از شستشوی اول بلافاصله تایمر را به حالت روشن قرار ندهید و اجازه دهید بین دو شستشو ، موتور حد اقل به مدت ۵ دقیقه توقف داشته باشد.

6. المنت را برای مدت طولانی روشن نگذارید.

7. هر گز لباسشویی سطلی را بدون آب مورد استفاده قرار ندهید زیرا به قطعات لاستیکی که به منظور آب بندی موتور بکار گرفته شده اند آسیب رسیده و پس از نشت نمودن آب از دیگ، موجبات اتصال بدنه و سوختن موتور فراهم می شود.

مدار الکتریکی لباسشویی سطلی ساده و دو قلو:

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]