بازیابی فایل‌های حذف شده در موبایل اندروید و ios

اول از همه اندروید ها

اگر در گوشی اندرویدی خود از مموری کارت استفاده می‌کنید و داده‌های موردنظر از این محیط حذف شده، می‌توانید آن را از گوشی خارج کنید و با اتصال به کامپیوتر و بهره‌گیری از ابزارهای اشاره شده، بازیابی فایل های حذف شده امکان‌پذیر می‌شود. اما بازیابی این فایل‌ها از حافظه داخلی گوشی‌های اندرویدی بدون دسترسی روت تقریبا غیرممکن است. روت کردن گوشی‌های اندرویدی کار چندان سختی نیست ولی به هر حال شاید با مشکلاتی مواجه شوید و در ضمن باید به ابطال گارانتی هم اشاره کنیم.

از آنجایی که چگونگی روت کردن مبحث بسیار مفصلی است، در این مطلب نمی‌توانیم به جزییات آن بپردازیم و باید از راهنمایی‌های موجود در وب بهره ببرید. تقریبا تمام اپلیکیشن‌های مربوط به بازیابی فایل های حذف شده اندروید نیازمند دسترسی روت است و بدون این مجوز نمی‌توانند کار چندانی انجام دهند.

برای این کار، اپلیکیشن‌های DiskDigger و Undeleter شهرت زیادی دارند اما از طرف دیگر با وصل کردن گوشی به کامپیوتر و بهره‌گیری از برنامه‌های دسکتاپ که کمی بالاتر به آن‌ها اشاره کردیم، شاید بتوانید بخش‌هایی از فایل‌های حذف شده را به دست آورید.

 

در این زمینه برنامه‌های دسکتاپ وجود دارد که مشخصا در زمینه‌ی بازیابی فایل‌های حذف شده از گوشی فعالیت دارند اما این برنامه‌ها رایگان نیستند و در ابتدا هم باید گوشی را روت کنید. از بین آن‌ها می‌توانیم به Fonepaw Android Data Recovery و EaseUS Android Data Recovery اشاره کنیم. بار دیگر باید تاکید کنیم که این برنامه‌ها تضمینی برای بازیابی اطلاعات حذف شده ارائه نمی‌دهند.

برای بسیاری از کاربران، مهم‌ترین اطلاعات موجود در گوشی عکس‌ها و ویدیو‌ها محسوب می‌شوند و خوشبختانه برای عکس‌ها و ویدیوها ابزار مؤثری مانند گوگل فوتوز وجود دارد که با خیال راحت می‌توانید تمام این فایل‌ها را در محیط ابری ذخیره کنید تا دیگر نگران حذف آن‌ها نباشید.

iOS

 

در رابطه با آیفون، برای دستیابی به عکس‌ها و ویدیوهای حذف شده در مرحله اول در اپلیکیشن Photos باید به Album و سپس Recently Deleted سر بزنید که در این محیط، تصاویر و ویدیوها بعد از حذف اولیه ۴۰ روز باقی می‌مانند و بعد از گذشت این زمان به طور کامل حذف می‌شوند. به همین خاطر برای دستیابی به این فایل‌ها فرصت بسیار زیادی دارید.

اگر اطلاعات iOS با آی‌کلاود سینک شده باشد و به طور مرتب بک‌آپ گرفته شود، از طریق صفحه وب آی‌کلاود می‌توانید به داده‌های مختلفی دسترسی پیدا کنید. با مراجعه به این صفحه وب، بر Account Settings و سپس در بخش Advanced بر Restore Files کیک کنید تا بتوانید فایل‌ها، فهرست مخاطبین، اطلاعات تقویم و بوک‌مارک‌های سافاری را بازیابی کنید.

 

در رابطه با دیگر انواع اطلاعات، اگر این موارد از طریق آیتونز سینک نشده باشند و جزو بک‌آپ ثبت شده از iOS نباشند، شانس شما برای بازیابی آن‌ها بسیار اندک است. اگرچه برای آیفون هم برنامه‌های دسکتاپ مانند Dr. Fone iPhone Data Recovery وجود دارد، ولی آن‌ها به بخش محدودی از اطلاعات دسترسی دارند.

با توجه به اینکه در سیستم‌عامل iOS اپلیکیشن‌ها دسترسی محدودی به فایل‌های سیستمی دارند، اپلیکیشن‌ها مانند برنامه‌های دسکتاپ نمی‌توانند به طور معجزه‌آسایی فایل های حذف شده را بازیابی کنند. به همین خاطر همان‌طور که گفتیم، بهتر است همواره از فایل‌های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید تا در صورت حذف ناخواسته آن‌ها، با خیال راحت بتوانید آن‌ها را برگردانید.