دسته‌ی PS5 رسما رونمایی شد

شرکت سونی دسته‌ی کنسول پلی‌استیشن ۵ را در وبلاگ خود معرفی کرده است

  !در حالی که هنوز خبری از  جزییات درست از خود کنسول و بازی‌های آن نیز نیست

.با این حال اگر ظاهر نهایی پلی‌استیشن ۵ زبان طراحی همین دسته را دنبال  کند، بدونه شک اینبار هم  با کنسول بسیار زییایی طرف خواهیم بود

طبق گفته‌ های سونی نه تنها طراحی و قابلیت‌های دسته‌ی پلی‌استیشن ۵ یا همان DualSense نهایی شده، بلکه شروع به تولید دسته آن نیز کرده اند و به زودی آن را به شرکت‌های بازی‌سازی ارسال خواهند کرد.

پیش از اینکه دسته‌ها به شرکت‌های بازی‌سازی برسند و تصاویر غیر رسمی آن اینترنت را پر کند، سونی خود دست به کار شده و رسما از DualSense رونمایی کرد.

 

 

سونی می‌گوید که هدف آن‌ها در طراحی دسته‌ی پلی‌استیشن ۵، بکارگیری قابلیت‌های مختلف برای ارایه‌ی حس‌های متفاوت به هنگام بازی کردن بوده است؛ طوری که دسته‌ی پلی‌استیشن ۵ در کنار تکنولوژی صدای سه‌بعدی این کنسول قرار است تجربه‌ای متفاوت از غرق شدن در دنیای مجازی بازی‌ها به افراد ارایه کند.

تعامل با بازی‌سازان هم روی چگونگی طراحی این دسته تاثیر گذاشته است. در نتیجه‌ی صحبت‌هایی که سونی با بازی‌سازان داشته، آن‌ها متوجه شده‌اند که اکثر بازی‌ها دو عنصر صدا و حس لامسه را به هنگام بازی کردن چندان مهم در نظر نمی‌گیرند. برای حل این موضوع، بحث‌های متعددی با بازی‌سازان داشته‌اند و از آن‌ها پرسیده‌اند که به چه ابزارهایی روی دسته برای ارایه‌ی حس بهتر غرق شدن در یک بازی نیاز دارند. در همین راستا قابلیت لرزش‌های لمسی (Haptic feedback) به دسته‌ی پلی‌استیشن ۵ اضافه شده است.

قابلیت لرزش لمسی، حس‌های مختلفی را به هنگام بازی از طریق دست به افراد منتقل می‌کند. این قابلیت بی‌شباهت به لرزش‌های دقیق و کوچک دسته‌ی سوییچ نیست. به جای موتورهای بزرگ مکانیکی، که در دسته‌های DualShock استفاده شده بودند، دسته‌ی DualSense تعدادی چیپ در بدنه‌ی خود دارد که با توجه به اتفاقی که در بازی می‌افتد، می‌توانند با دقت بسیاری لرزش‌های مختلفی را تولید کنند. برای مثال، هنگامی که یک خودرو را در جاده‌ای سخت حرکت می‌دهید، فشار آرام خودرو روی گل و لای را حس می‌کنید.

ماشه‌های دسته‌ی پلی‌استیشن ۵ یا همان کلیدهای L2 و R2 هم قابلیتی تازه را در خود جای داده‌اند. این ماشه‌ها می‌توانند طبق نیاز بازی‌ساز، درجه‌های مختلفی از فشار داشته باشند. برای مثال هنگامی که در یک بازی کمانی را می‌کشید، ماشه سفت‌تر از حالت معمول خواهد بود.

نهایتا، سونی به این موضوع اشاره می‌کند که در چند سال اخیر صدها دسته‌ی مختلف ساخته‌ و آن‌ها را توسط جمعیت وسیعی از گیمرها مورد آزمایش قرار داده‌اند. دسته‌ی نهایی یعنی DualSense از دیدگاه اندازه، راحتی و ارگونومیک بهترین بازخورد را بین افراد و دست‌های مختلف آن‌ها داشته است.

«جیم رایان»، مدیرعامل پلی‌استیشن، در نهایت با اشاره به دسته‌ی DualSense گفته که آن‌ها طراحی کاملا متفاوتی را برای این دسته در نظر گرفتند تا روی جهش بزرگی که پلی‌استیشن ۵ قرار است ارایه کند، تمرکز کنند. رایان هم‌چنین تاکید کرده که عرضه‌ی کنسول پلی‌استیشن ۵ هنوز هم برای پایان سال ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده است و در ماه‌های آینده اطلاعات بیشتری از کنسول به اشتراک خواهند گذاشت و طراحی خود کنسول را هم نشان خواهند داد.