قبل از خرید کارت گرافیک جدید و نصب آن در یک سیستم قدیمی بدانید!

با ما همراه باشید برای خرید کارت گرافیک تا در آینده با مشکل برنخورید.

خرید کارت گرافیک جدید و نصب آن روی سیستم قدیمی یکی از اقداماتی است که معمولا گیمرها بیشتر از هر کس دیگری آن را انجام می‌دهند. آن دسته از کاربرانی که به پیش‌ نیازهای آن آگاه هستند معمولا با مشکل خاصی مواجه نمی‌شوند اما خب در این بین هستند برخی‌ها که صرفا با این تفکر که تعویض گرافیک سیستم می‌تواند باعث بهبود عملکرد آن در بازی شود، اقدام به خرید یک نمونه قدرتمند می‌کنند اما در عمل می‌بینیم اصلا آنچه را که انتظار می‌رفت بدست نمی‌آورند!

از لحاظ تئوری شما هر قطعه‌ای را که با یک اسلات هماهنگ باشد وارد آن کنید، قطعه مورد نظر برایتان کار خواهد کرد! مثلا می‌توانید گرافیک‌هایی که از رابط PCIe × ۱ پشتیبانی می‌کنند را وارد اسلات PCIe × ۱۶ کنید و یا مثلا در اسلات PCIe × ۱۶ از پهنای باند × ۴ بهره ببرید. مسلما این فناوری از فناوری‌های گذشته از جمله ISA، VLB و AGP واقعا بهتر است و خب هیچکس در این مورد دلش نمی‌خواهد به گذشته برگردد.

اگر مادربرد سیستم از رابط PCIe × ۱۶ بهره می‌برد، بروزرسانی سیستم کار ساده‌ای خواهد بود چون با فرض اینکه همه قطعات به جز گرافیک در حالت نرمال قرار دارند، می‌توانید تنها گرافیک را را تعویض کنید. اما در غیر این صورت باید سیستم را کاملا تعویض کنید (معمولا). درست است که می‌توانید حتی از گرافیک‌هایی با رابط PCIe × ۱ در اسلات‌ها PCIe × ۱۶ استفاده کنید اما گاهی اوقات این امر ممکن است با مشکلاتی همراه شود و در صورت عدم پشتیبانی برد اصلی از این رابط، باید ابتدا آن را تغییر داده و سپس به فکر خرید کارت گرافیک جدید باشید.

 

اما مشکلی که پیش میاید این است که معمولا با خرید یک مادربرد جدید، باید پردازنده و رم هم ارتقا پیدا کنند و با این تغییر جدید احتمالا به یک پاور جدید و یا حتی یک هارد دیسک بروزتر نیاز خواهید داشت! پس باید در درجه اول امیدوار بود مادربرد از تمام گرافیک‌های قدرتمند فعلی پشتیبانی کند تا هزینه‌ها به طرز محسوسی کاهش یابد.

بیشترین دقت شما حین اندازه‌گیری باید همان اسلات PCIe × ۱۶ باشد و هر آنچه که دور و اطراف آن وجود دارد. مثلا اگر از فن اختصاصی برای پردازنده استفاده می‌کنید باید مراقب باشید فاصله بین آن و گرافیک به اندازه‌ای باشد که هوا به سادگی بین آن‌ها جریان داشته باشد. به اتصال‌های کابل برق گرافیک نیز حتما دقت کنید که در چه قسمتی هستند. گرافیک‌های کنونی معمولا این اتصال را در قسمت بالایی خود دارند اما در برخی از نسخه‌های مرجع گرافیک‌های RTX 2060 این ورودی در قسمت پشتی قرار دارد که ممکن است مشکل ساز شود.

نکته بعدی در مورد فضای کافی کیس، در اختیار داشتن فضایی بیشتر از طول گرافیک است. مثلا اگر کیس شما قابلیت نصب گرافیک‌های ۳۰۰ میلی‌متری را دارد و گرافیک مورد نظر شما نیز ۳۰۰ میلی‌متر است، باید این نکته را نیز در نظر بگیرید که این قطعه باید فضای کافی جهت خارج کردن جریان هوا داشته باشد در غیر این صورت با مشکلاتی از قبیل دمای زیاد آن‌ها مواجه خواهید شد. همیشه این را در نظر داشته باشید که حداقل فضای اضافی درون کیس برای جا دادن یک گرافیک باید ۲۰ میلی‌متر بیشتر از اندازه خود گرافیک باشد.

نتیجه‌گیری

درست همانند دیگر قطعات سیستم، برای خرید گرافیک نیز ابتدا باید نگاهی کل به جز داشته باشید. یعنی در وهله اول این نکته را در نظر بگیرید که کل سیستم شما در چه شرایطی قرار دارد و سپس به صورت مجزا به خرید قطعات فکر کنید. نکته مثبت در مورد گرافیک‌های الان این است که اگر سیستم قدیمی شما در بخش گرافیک دچار مشکل شد می‌توانید با یکی از نسخه‌های خوب بازار آن را تعویض کنید. یعنی برای گرافیک سخت‌گیری چندانی از بابت بروز بودن چیپست و اسلات نمی‌شود. البته حتما نکات ذکر شده در بالا را به خاطر داشته باشید.